Högstadiepersonerna

Jag har jobbat som lärarvikarie i två veckor och kommer att jobba i två veckor till, minst. Det har givit mig lite mer tid än jag önskat tillbaka på högstadiet. Jag har mycket svårt för högstadiet, folk är osäkra, pubertala och fruktansvärt uppkäftiga - högstadiet är fruktansvärt jobbigt. Jag har haft några väldigt trevliga klasser den här veckan och har trivts mycket bra, men som vikarie är man ett öppet mål för den klick människor som gör allt för att jävlas och vara tuffa. Fråntaget att alla de dryga skitungarna försöker förstöra mina lektioner genom att banka på dörrar och annat larvigt blir jag fövånad över att tre olika klasser har frågat mig om jag är homosexuell. Jag har inga som helst problem med att folk frågar, det är bra, det konstiga är att de, säger att man lätt "kan tro det". I högstadiet finns det väldigt få personer som är öppet homo- eller bisexuella, det leder till att eleverna har väldigt konstiga idéer om vad homosexuallitet är. Folk får gärna fråga, det ger en möjlig öppning till att prata om sexuallitet och det behöver 14-åringar göra.

Det intressanta var när ett par elever som jag kommer mycket bra överens med och sitter och pratar med på en rast säger "Alltså, jag måste fråga en sak, (och här vet jag vad hon ska fråga och ler lite försiktigt) du är dig själv och vågar stå för det och det gör att du är cool, men det börjar pratas massa konstiga saker då. Så... är du bög?" Jag skrattar och säger, "nej, det är jag inte" hon svarar "Nej, men jag tycker inte att du är det, men folk säger det...". Observera att hon säger "jag tycker inte du är det" hade hon sagt "Jag tror inte det" så hade det varit ett tecken på en viss insikt om vad sexuell läggning är. Nu sa hon alltså "Jag tycker inte att du är det". betyder det här att om hon hade tyckt att jag varit homosexuell så hade jag varit tvungen att vara det? Det här är väldigt talande för den osäkerhet inför sexuallitet som finns hos många högstadieelever. Enligt mig finns det två slutsatser att dra: 1) högstadieelever har en mycket liten psykisk sexuell mognad, och 2) homofobi är mer ok att yttra än tillexempel xenofobi (främlingsfientlighet, rasism), och det är dåligt.

Kommentarer
Postat av: Aurora

Intressant.

Jag tror att många högstadieelever är väldigt förvirrade när det gäller sexualitet med allt vad det innebär. Kanske är det t.o.m så att man i den åldern är så inne i tänkandet kring sexualitet och personlighet att man direkt drar slutsatsen att människor som inte agerar exakt efter den heterosexuella normen skulle ha en annan sexuell läggning.
Jag kan erinra mig att det var så när jag gick i högstadiet iallafall.

(F.ö. skulle jag gärna ha dig som lärarvikarie ;))

2007-01-28 @ 00:29:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback