Vänsterpolitiken är inte död

En skön kille vid namn Anton har kommit med en del hetska kommentarer till ett antal av mina tidigare inlägg, som berört politik. Det slog mig at tmitt svar till honom gott kunde skrivas i ett n ytt inlägg, för det har så pass mycket av innehåll som jag vill publicera att jag finner det onödigt at tbara lägga det i en kommentar i ett gammalt inlägg.

Jag har både hört och
läst Lars Ohlys kommentarer till valförlusten, han säger att vi nu ska vara en aktiv, stenhård opposition, skulle det vara något konstigt?  När ett parti sitter i riksdagen och tillhör en minoritet är det solklart at tman ska bedriva en opposition.

Problemet med att "sossarna [...] förlorade makten till en motståndare som gick till val på sänkt A-kassa och fler arbetstillfällen" är ju att vi för första gången i historien hör en borgerlighet gå till val på att låta som sossar, och sossar går till val på att låta som vänsterpartister. Göran Persson var en illa omtyckt person och att (S) satsade allt på honom gjorde att alliansens fokusering på vem som ska vara statsminister gick hem.

Jag vet att arbetstillfällen finns, men inte arbeten. Jag står fast vid att Ohly var lysande i SVT:s utfrågning. Han fick fram just det, att det behövs folk som jobbar men det finns inte arbeten. Skillnaden? De som idag jobbar mest och hårdast, stressar mest och har sämst betalt är de som jobbar inom den offentliga sektorn. Det gör mest kvinnor, med dåliga anställningsvilkor (timvikariat). Lars Ohly framförde på ett skarpt och lysande sett i utfrågningen att vi därför måste: 1) anställa 200 000 nya människor i den offentliga sektorn, 2) höja kvinnors löner, 3) Stärka arbetsrätten och anställningstryggheten.

Vänsterpolitiken är inte död. Den lever och dess liv är nu, med en borgerlig regering, viktigare än på mycket länge. "Anton" Säger att man inte längre får kalla sig kommunist eftersom det innebär politiskt förtryck. Jag kan inte se ett mer glasklart politiskt förtryck än ett samhälle där man inte får kalla sig kommunist. Anton säger att det inte finns och aldrig har funnits ett av folket styrt, rättvist samhälle. Det har han rätt i. Det som får mig att rynka på ögonbrynen är att han därmed fastslår att vänsterpolitiken är död och att det är politiskt förtryck att kalla sig kommunist och att man därför inte får göra det. Det är fel.

Jag hoppas innerligt på ett samhälle där människor inte behöver "gå på bidrag"  eller a-kassa (återigen: a-kassan är en försäkring, inte ett bidrag!) och jag hoppas på fler anställda inom den offentliga sektorn. För vi behöver fler arbeten inom vården, skolan och äldre omsorgen, för de som arbetar där nu stressar så till den grad att de kommer hamna i långa sjukskrivningar av det.

Vänsterpolitiken har flera gånger förklarats död av högern. Så enkelt får de det inte som att vi bara lägger oss ner och klappar ihop. Vänsterpolitiken inte bara lever, den är någonting nödvändigt för att kunna bygga ett samhälle som skapar rättvisa åt alla!

Kommentarer
Postat av: Anton

Roligt att du fick fart på skrivandet. Det står dock klart att våra åsikter är diametralt olika. Det är ju det fina med demokrati.

Låt mig börja med att kommentera vänstern och opposition. I mina ögon ser det mest ut som om vänstern kommer att fortsätta bedriva opposition för det är precis vad de gjort även under de år de suttit med vid rodret. Vänstern har fått finna sig i att vara ett socialdemokratiskt stödparti och har mest fått inrikta sig på att skjuta ner andras förslag.

Du säger att Socialdemokraterna förlorade valet genom att låta som vänsterpartister - bra betyg på din politiska uppfattning med andra ord! De står alltså för en politik som merparten av folk inte vill ha.

Du får gärna kalla dig kommunist. Faktum är att du får kalla dig precis vad du vill. Om kommunism faller inom, eller utanför ramarna för vad som kan kallas demokrati är en annan diskussion. Om kommunism någonsin kommer att fungera är ytterligare en annan. Frågar du mig så är idéerna om kommunism något som bör förbli just idéer. Varje försök att införa den har bara lett till mänskligt lidande och ekonomiskt haveri. Har jag fel så ge mig gärna ett par exempel.

Vad gäller utbildning och vård är jag den första att hålla med om att mycket måste göras här. Sossarna har ju, trots ett evigt höjande av skatter, sett till att köra hela välfärden i sank. Den välfärd Sverige lyckades bygga upp efter andra världskriget var ju fantastisk (inte så konstigt med tanke på att Sverige gick helt oskadda ur kriget) men den verklighet vi lever i nu är ju en helt annan. Dock kan man inte låta den offentliga sektorn växa bara för syns skull. Dessa funktioner måste växa i takt med samhället i övrigt. Uppenbarligen har många centrala funktioner hamnat helt ur takt de senaste åren.

Himlen är blå.

/ Anton

2006-10-01 @ 22:51:27
Postat av: svenne duva

jag håller med dig, Anton!

2006-10-05 @ 18:57:37
Postat av: Ossa-Jesper :P

det finns väldigt bra förklaringar varför bra ideer om hur man rättvist och bra styr ett land inte fungerar..

ett av dom är att det finns fler idioter än genier i världen, genier och framåtdrivare som kommer på nya ideer som idioterna och bakåtsträvarna förkastar..

i min mening är diktatur egentligen det bästa sättet att styra ett land..problemet är att det bara är idioter som blir diktatorer.

2006-10-06 @ 00:29:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback