alkoholmonopolet (kan det finnas en mer avtändande rubrik än denna?)

Jag tror att alkoholmonopolet är bra eftersom jag tror att ju mer lättillgänglig alkohol är för minderåriga, ju mer kommer ungdommar att dricka - i asllt yngre åldrar. Jag tror även på en höjning av åldersgränsen på folköl till 20 år. Min sambo och en polare till mig säger att det bara kommer leda till att folk dricker mer hembränt. Jag säger att "ja, visst kommer vi som inte är 20 men fortfarande blivit fulla på folköl att vilja bli full igen. Jag tror dock att folköl med åldersgräns 20 år leder till att färre kids dricker folköl" med argumentationen "Jag ser inget problem i att artonåringar dricker folköl, problemet med arton år som åldersgräns på folköl leder till att de artonårigas polare som är sexton utan tvekan kan få tag i folköl eftersom det är fullt rimligt med vänskap som sträcker sig ett par år över åldersgränserna. Genom en åldergräns på tjugo för köp av och arton på förtäring av folköl kan vi dock förhindra att alkoholfgörtäringen fortsätter att klkättra neråt i åldrarna.". De vidhåller att kids kommer dricka sig fulla på hembrännt. vad ska jag göra???


skål

Kommentarer
Postat av: Aurora

Sedan är det inte riktigt lika vanligt i alla delar av landet med hembränt tror jag. Det fanns inte i våra tankar ens när jag och mina vänner var mindre... Men jag tror som dina vänner att kidsen får tag i det de vill ha ändå.
Menar du att man skall sluta sälja folköl i affärerna då och istället enbart sälja det på systembolaget? Och menar du att man fortfarande skulle få gå ut på krogen och dricka sig redlös om man är 18?

Någonstans kanske människor måste lära sig att sätta gränserna själva istället för att samhället måste gå in och dra röda streck.

Men det är onekligen tänkvärt.

2006-08-28 @ 14:01:28
Postat av: Börje

Visst får kidsen tag på vad de vill ha om de vill ha det. Men poängen är ju att det finns en ganska stor mental spärr för att dricka hembränt för att bli full första gången, jag tror att många drar sig väldigt för att dricka sig fulla första gången om alternativet är att dricka hembränt. I princip tycker jag att folkölen ska in på systemet, ja.

Varför ska människor få göra dåliga saker? Jag tycker samhället har en skyldighet att hindra människor från att skada sig själva och människor i sin omgivning, om inte för annat så för att samhället betalar för allt efterspel (vård, rättsprocess m.m.) som fyllor orsakar. Ska man göra det - betala för allt alltså, och det tycker jag man ska - så bör man kunna ställa krav på folk och hindra folk. Så enkelt är det.

Postat av: Börje

... men får vi borgerlig regering kommer kidsen nog varken oroa sig över att behöva köpa hembränt för att få tag i alkohol, eller att samhället ska betala för vården av dem...

2006-08-28 @ 19:39:49
URL: http://borje.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback