jag har blivit trebarnsmamma

Vi (eller egentligen ina föräldrar) är med i en fårförening, alltså en förening som äger ett par får ihop. Det första jag lärde mig ur det var att får 1) Säger mää och aldrig bää - min uppväxt har byggt på lögn, 2) att om man vrålar "hallååå" svarar fåren med "määääää", det är kul. Vad som dock inte är så kul är att nu har vi börjat få en del lamm, och en del tackor klarar inte av att ta hand om dem. Igår tog mor hem ett lamm och idag konstaterade vi att hans mamma hade juver-inflamation och vi tvangs därför att ta hem alla tre lammen som den tackan fött. Ett lamm på ett par dagar behöver en hel del mat och för att de ska överleva måste man mata dem med nappflaska. Det är olidligt - dessa flasklamm är så himla söta och gosiga och blir så otroligt keliga när de blir större.

Nu har jag suttit i två timmar och tittat på TV och nappflaskat lamm. De är söta och låter väldigt sött - men mycket. När de inte käkar slaggar de eller raglar omkring på sina små taniga ben och tittar på saker - det är kul.

Jag återkommer med berättelser om hur det går med dem senare.

Flasklamm1

Här matar jag Roine medan Rambo och Rosita törstar efter mer låtsasdi

Kommentarer
Postat av: Matilda

Naah, cute!

2006-04-12 @ 11:43:13
Postat av: Aurora

Åh! Gosgosgos.
Mää till lammen.

2006-04-12 @ 12:47:32
Postat av: Emma

Åh! Jag brukar mata mormors lamm när jag var liten, bädda ner dem i min dockvagn. Sweet!

Postat av: Tora

Cool. Det finns typ inget mer spännande än lammning.

He he, själv är man ju fårfarmardotter... Jag längtar hem som attan nu. När jag pratade med mamma i torsdags hade det kommit 16 lamm och i lördags 28. Och det ska bli typ 80 innan det är klart. Vad i hela friden gör jag i Stockholm!?

Mysigt med flasklamm också... Fast nackdelen är ju att de blir skrikiga och dumma i huvudet och inte kan umgås med andra får på ett normalt sätt när de blir större. Men men, jag är tokavis!

PS: Riktigt gamla tackor, sådana med rejäl basröst, kan faktiskt säga bää. Men du har rätt, det är sällsynt.

2006-04-18 @ 11:03:50
URL: http://www.breitholtz.blogg.se
Postat av: Wilhelmastrid

Nice security code. Does it work?

2009-02-12 @ 08:54:24
URL: http://wilhelmastrid.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback